Kommunikation är att vara en god lyssnare
Att kommunicera handlar såklart om att tala men kanske mest om att lyssna; att förstå andras behov och perspektiv så att man kan skapa värde för de man pratar med. Därför är det så viktigt att lära känna sina målgrupper och försöka tänka i deras banor. Vad är det som skapar värde för dem, vad söker de hos en samarbetspartner eller leverantör?
Ju närmare svaren man kommer, desto mer träffsäker blir kommunikationen. För det handlar om att plocka fram de unika fördelar som företaget kan skapa för just de som man vill prata med och lyfta fram exakt det i kommunikationen.
Det är större sannolikhet att vi väljer ett varumärke vi känner till, än att vi väljer okända likvärdiga produkter. Det lönar sig att synas mycket!
Ett starkt varumärke är guld
Genom att vara konsekvent i sin kommunikation lägger man grunden för att bygga ett starkt varumärke som marknaden känner igen. När företagets logotype, färger och typsnitt kombineras med dina kärnbudskap och specifika tonalitet skiljer sig ditt företag från konkurrenternas.
Viktiga ingredienser för att lyckas med sin marknadsföring
Kännedom – lär känna dina målgrupper
Skapa värde – kommunicera det som är värdefullt för de som du vill nå
Var konsekvent – upprepa ditt budskap om och om igen, för forskning visar att repetition lönar sig
Var aktiv – kommunicera med dina målgrupper kontinuerligt
”Gapa inte över för mycket” – välj dina kanaler med omsorg och eftertanke
Mixa kanalerna – låt de tryckta och de digitala kanalerna samverka för ökad uppmärksamhet
Vi vill berätta din historia
Du känner din bransch, dina kunder och vet vilka potentiella kunder som du vill nå. Vi kan skapa kommunikation som når fram. Vårt arbete börjar alltid med att vi lyssnar och lär om företaget, produkterna, tjänsterna och vilka mål du har. Det är först när vi har check på det som är viktigt som vi startar vårt arbete med skapa kommunikation som når fram till dina målgrupper.
Det finns ett positivt samband mellan kreativitet och positiv attityd till reklam.
Kreativitet leder till ökad uppmärksamhet, och därigenom ökad relevans och förmåga att behålla uppmärksamhet.
Ju mer reklam ett företag satsar på en produkt, desto högre kvalitet tillskrivs produkten av konsumenterna.
Större annonsformat och upprepningar ökar tilltron till produkten.
Kännedom leder till gillande som leder till ökad chans till försäljning.
Det lönar sig att synas mycket.
Det är viktigt att ha en tydlig och särskiljande identitet.
En rörig och komplicerad kommunikation stör identifikationen och är en nackdel för varumärket.
Övertalningsförsök är sällan lyckade.
De allra flesta människor tror mer på det de hör från en vän än från en annan informationskälla.
För att bygga karaktär och kategorisering underlättar en fysisk produkt.
Med hjälp av en trycksak kan saker som papperskvalitet påverka hur mottagaren känner och förmedlar tex låg eller hög kvalitet.